آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز ۱۰

مشاهده فایل OBJ , STL پرینت سه بعدی اسپادان

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز ۱۰

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز ۱۰

از آنجایی که گاهی اوقات فایلهای ارسالی برای پرینت سه بعدی مشکلاتی دارند و چندین بار نیاز به اصلاحات توسط طراح پیدا می کنند تصمیم گرفتیم آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز ۱۰ را انتشار دهیم.

یکی از مواردی که معمولا کاربران نرم افزارهای سه بعدی یا مراجعه کنندگان جهت دریافت خدمات پرینت سه بعدی با آن روبرو می شوند ، مشکل خرابی فایل STL هنگام خروجی گرفتن یا به اصطلاح تداخل مش ها در فایل نهایی می باشد که  فایل قابلیت پرینت سه بعدی ندارد .

معمولا این مشکل در ماکت های معماری زیاد دیده می شود که یکی از دلایل آن باز بودن سطوح است،مدل های سه بعدی که برای خدمات پرینت سه بعدی ارسال می شوند، باید حتما از سطوح کاملا بسته تشکیل شده باشند، یا به اصطلاح watertight (آب بندی شده) باشند. در صورتی که حجمی دارای یک یا چند لبه ی باز باشد، آن حجم ممکن است به درستی پرینت سه بعدی نشود.

خرابی فایل STL هنگام خروجی گرفتن

معمولا نرم افزار ها موقع EXPORT گرفتن با پسوند STL خطای watertight(آب بندی شده) را نشان می دهند ولی گاهی اوقات به دلیل بزرگ بودن حجم ها و ناچیز بودن فاصله لبه ها این خطا نمایش داده نمی شود ،و هنگامی که فایل برای پرینت سه بعدی ارسال می شود مشخص می شود.

از آنجایی که فایلهای OBJ , STL قابلیت ویرایش آسان ندارند و ما فقط میتوانیم ابعاد فایل را برای پرینت سه بعدی تغییر دهیم بهترین راه برای اطمینان مشاهده فایل OBJ , STL خروجی گرفته شده قبل از ارسال برای پرینت سه بعدی است .

یکی از نرم افزارهای تخصصی در این زمینه نرم افزار Netfabb Basic می باشد که وقتی فایل را درون محیط نرم افزار باز می کنید سطوح خراب را که هنگام پرینت سه بعدی مشکل پیدا میکنند با رنگ قرمز مشخص می کند.

 

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز 10

 

 اگر شما از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید نیازی به نصب نرم افزار جانبی نیست و می توانید با سرچ عبارت 

۳D Viewer درون ویندوز،با نرم افزار پیش فرض ویندوز فایل خود را مشاهده کنید و سطوح خراب را مشاهده کنید،در تصاویر زیر می توانید آموزش تصویری مشاهده فایل درون ۳D Viewer مرور کنید:

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز 10

۱- ابتدا روی فایل کلیک راست کرده ابتدا Open with و سپس ۳D Viewer را انتخاب کنید.

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز 10

 

۲-وقتی فایل درون محیط ۳D Viewer باز شد گوشه بالا سمت راست بر روی آیکون (مربعی) 

Stats & Shading کلیک کنید

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز 10

 

۳- در صفحه باز شده بر روی گزینه Deselect All کلیک کنید

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز 10

 

تمامی سطح شما باید به رنگ سفید دیده شود هر جایی از فایل که سیاه شده (مثل عکس بالا) خطای مش بندی دارد و هنگام پرینت خراب می شود.

شما می توانید فایل را درون نرم افزار طراحی اصلاح کنید یا از طریق نرم افزار ۳D Builder ویندوز ۱۰به اصلاح فایل OBJ و STL خود اقدام کنید و هنگامی برای پرینت سه بعدی ارسال کنید که مشکلی نداشته باشد.

در عکس زیر می توانید فایل بالا را بعد از اصلاح درون نرم افزار  ۳D Builder ویندوز ۱۰ درون محیط ۳D Viewer مشاهده کنید.

آموزش مشاهده فایل OBJ و STL در ویندوز 10

دیگر از سطوح سیاه رنگ قبلی خبری نیست!!

اگر آموزش فوق برای شما مفید بود در صورت تمایل از طریق لینک زیر در گوگل به ما امتیاز ۵ ستاره دهید:

yon.ir/GOOGLE

http://espadan3d.ir/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-obj-%D9%88-stl-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%AA/

آموزش دانلود از Microsoft Store


Leave a Reply