پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی

آموزش پولیش کاری و براق نمودن سطوح پرینت

معمولاً در پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی Fused Deposition Modeling و یا تکنولوژی FDM می توان لایه های پرینت را به راحتی مشاهده نمود. علت مشاهده لایه های پرینت آن است که در این پرینترهای سه بعدی عمل پرینت بصورت لایه به لایه انجام می پذیرد و با تابش نور به این لایه ها، هر لایه به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. این مشکلات معمولاً در پرینترهای SLS و یا SLA کمتر خود را نشان می دهد چراکه ضخامت لایه ها خیلی کمتر می باشد. 

حتماً مشاهده نموده اید که بعضی از قطعات پرینت شده خیلی صاف و شفاف می باشند درحالیکه قطعاتی که شما پرینت می گیرید زبر و سطحی خشن دارند. در این بخش روشهای پولیش کاری و پرداخت کاری قطعات پرینت سه بعدی بصورت تصویری آموزش داده شده است تا بتوانید قطعات پرینت شده را صاف و صیقلی نمائید. البته با تلاش بخش فنی لایه های پرینت شده در نمونه نهایی بسیار نامحسوس هستند و نیاز به پولیش کاری به حداقل ممکن رسیده است .

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی با استفاده از حمام بخار حلال

این روش یکی از آسان ترین و در عین حال ارزان ترین روش پرداخت کاری و پولیش کاری می باشد. جهت پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی شده به مواد و ابزارهای زیر نیاز دارید:
۱- قوطی خالی آهنی با درب (مثلاً قوطی رنگ)
۲- دستمال کاغذی ضخیم
۳- قیچی
۴- آهن ربا
۵- استون و یا حلال PLA(کلروفوم) استنشاق هر دو این مواد زیان آور است حتما در محیط با تهویه مناسب و از ماسک استفاده کنید
۶- واشر آهنی

اندازه قوطی خالی آهنی با درب بستگی به اندازه قطعه پرینت شده شما دارد و حداقل می بایست ۲ برابر قطعه پرینت شده باشد تا لبه های قطعه پرینت شده به دیواره آن برخورد نکند. می توان گفت قوطی آهنی ۴ کیلویی برای اکثر قطعات پرینت شده مناسب می باشد. در صورتی که قطعه پرینت شده کوچک است از ظرف کوچکتر می توانید استفاده نمائید. مراحل کار بصورت زیر می باشد:

۱- سه عدد دستمال کاغذی را با استفاده از قیچی در اندازه های مناسب ببرید.

۲- دستمال کاغذی ها را به صورت ردیفی با استفاده از آهنربا به دیواره و کف قوطی فلزی بچسبانید بطوریکه کل سطح داخلی را بپوشاند.

۳- مقداری از حلال مناسب با قطعه پرینت شده (استون برای مواد ABS و حلال PLA (کلروفوم)برای مواد PLA) را در درون ظرف بریزید بطوریکه تمامی دستمال کاغذی ها خیس و مرطوب شوند.

۴- درب ظرف آهنی را بصورت برعکس روی سطح صافی قرار داده و سپس با استفاده از واشرها، قطعه پرینت شده را در روی درب آهنی طوری قرار دهید که در مرکز درب قرار گیرد. هدف از استفاده از واشرها جلوگیری از تماس قطعه پرینت شده با درب قوطی می باشد.

۵- در نهایت ظرف آهنی را بصورت برعکس طوری روی درب و قطعه قرار دهید که در حین قرار دادن تماسی با قطعه نداشته باشد و آن را محکم فشار دهید تا درب آن کاملاً بسته شود.

۶- به مدت چهل دقیقه صبر نمائید. توجه داشته باشید که در این مدت نباید درب ظرف را باز نمائید.

۷- بعد از چهل دقیقه درب ظرف را بردارید. توجه داشته باشید که هنوز خطوط پرینت قابل مشاهده خواهند بود ولی سطوح تا حدودی صاف شده اند. برای کامل شدن پروسه و از بین رفتن کامل خطوط می بایست حداقل ۴ ساعت صبر نمائید تا سطح پرینت بطور کامل صاف و سرامیکی گردد. نکته مهم این است که با دست خود سطح پرینت را لمس نکنید چرا که سطح پرینت خیس می باشد و رد دست شما بر روی آن خواهد ماند.

نکته : زمان ذکر شده بسته به ضخامت قطعات متغیر است و ممکن است اگر قطعه نازکی داشته باشید طی این زمان خراب شود لذا به صورت تجربی به زمان ایده آل برسید.

۸- نتیجه کار



پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی با استفاده از سنباده

یکی دیگر از روشهای پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی که بیشتر در مورد سطوح صاف و بزرگ بکار برده می شود سنباده کاری می باشد. با استفاده از این روش می توانید سطوح ناصاف پرینت شده را صاف و صیقلی نمود. همانطور که از اسم این پروسه مشخص است این پروسه شامل سنباده کاری قطعات با دست، تسمه سنباده و یا ماشین سنباده می باشد. قطعات پرینت شده با استفاده از تکنولوژی FDM قابلیت سنباده کاری دارند و می توان از سنباده که بسیار ارزان قیمت و قابل دسترس می باشد جهت پرداخت سطوح استفاده نمود.

معمولا اکثر کاربران پرینترهای سه بعدی از این روش استفاده می کنند. یکی از ایرادهای این روش آن است که نمی توان از این روش برای سطوح پیچیده استفاده نمود و بیشتر برای سطوح صاف و قابل دسترس کاربرد دارد.

توجه داشته باشید که چنانچه دقت ابعادی قطعات برای شما مهم می باشد در طراحی خود مقدار سنباده کاری را لحاظ کرده باشید چراکه با سنباده زدن قطعات پرینت شده مقداری از مواد بصورت براده برداشته خواهد شد و اندازه ابعادی آنها تغییر خواهند کرد. همچنین برای راحتی می توانید از آب به همراه سنباده استفاده نمائید چرا که آب مانع از گرم شدن مواد شده و کار سنباده کاری را راحتتر می کند.

برای سطوح صاف بهتر است سنباده را روی یک بلوک بچسبانید که همه سطح یکنواخت سنباده بخورد.

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی با استفاده از سند بلاست

یکی دیگر از روشهای پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی که بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از دستگاه سند بلاست می باشد. در این روش، ذره های بسیار ریز ماسه و یا ساچمه های آهنی بسیار ریز با سرعت بسیار بالا به سمت قطعه پرتاب می شوند و این ذره های ریز خطوط پرینت را از بین می برند.

این روش بسیار سریع و کاربردی می باشد و معمولاً بین ۵ تا ۱۰ دقیق زمان می برد و در نهایت سطحی صاف و براق ایجاد خواهد شد که قابلیت رنگ کاری و یا آبکاری دارد. این روش بسیار کارآمد می باشد و می توان این روش را برای تمامی مواد پرینترهای سه بعدی بکار برد. با استفاده از این روش می توان قطعات کوچک و یا بزرگ و بسیار پیچیده و دارای خل و فرج بسیار را نیز پرداخت نمود.

توجه داشته باشید که سایز ذره های سند بلاست نقش بسیار اساسی در صافی سطح و همچنین صیقلی بودن سطوح دارد و در انتخاب و استفاده از ذره های مناسب می بایست دقت نمائید. در شکل زیر نمونه ای از ماشین های سند بلاست سایز کوچک نشان داده شده است.

پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی

یکی دیگر از راههای پرداخت سطوح پرینت سه بعدی ،آبکاری قطعات پرینت سه بعدی است

 آموزش آبکاری قطعات پرینت سه بعدی

آموزش رنگ کردن قطعات پرینت سه بعدی

اگر مطالب فوق برای شما مفید بود در صورت تمایل از طریق لینک زیر در گوگل به ما امتیاز ۵ ستاره دهید:

yon.ir/GOOGLE

منبع مطلبپرداختکاری


Leave a Reply