سوالات متداول در مورد پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی چیست

سوالات متداول در مورد پرینت سه بعدی

پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینتر سه بعدی یکی از فناوری های نوظهور است و این قابلیت را ایجاد می کند که هر گونه جسم سه بعدی را با هر نوع پیچیدگی تولید کند و برای این کار لازم است تنها شکل مورد نظر در یکی از نرم افزارهای سه بعدی ساز طراحی و بعد آن را با متریال های مختلف چاپ کرد.

تمامی سازندگان و تولیدکنندگان صنعتی برای تست محصولات خود، نیاز به پیش تولید آن به منظور تکمیل و برطرف نمودن نقص های احتمالی دارند. امروزه چاپ سه بعدی این امکان را فراهم کرده که در کوتاهترین زمان، کم ترین هزینه و صرف نظر از پیچیدگی های نمونه، پیش تولید را انجام دهند. برای این کار فرآیندهای مختلفی از چاپ سه بعدی وجود دارد که هر کدام از آنها در صنایع مختلف استفاده می شود و برای چاپ نمونه به وسیله هر کدام از این فرایندها نیازمند مدل سه بعدی نمونه، توسط نرم افزارهای سه بعدی سازی مانند CAD و یا اسکنرهای سه بعدی هستیم.

اساس کار این چاپگرها این است که فایل سه بعدی توسط نرم افزارها به لایه های مجزا تفکیک شده و توسط پرینتر قابل خواندن می شود سپس چاپگر به طراحی و ساخت لایه ها پرداخته و در نهایت نمونه مورد نظر ساخته می شود.

پرینتر سه بعدی چگونه کار می کند؟

تفاوت تمامی پرینترهای سه بعدی در تکنولوژی و مواد مصرفی آنها است که آنها را از هم متمایز می کند. به عنوان مثال برخی پرینترهای سه بعدی بر پایه پودر (نایلون، پلاستیک، سرامیک و فلز) که با استفاده از یک منبع حرارت نوری (لیزر) ذوب شده و سپس جامد می شوند و شکل نمونه مورد نظر را می گیرند عمل چاپ را انجام می دهند. در برخی دیگر رزین های پلیمری با استفاده از لیزر لایه به لایه سفت و سخت شده و شکل جامد به خود می گیرند. (این لایه ها بسیار نازک هستند).

جهش قطرات ریز از مواد به سطح پلت فرم نیز که بیانگر تکنولوژی جوهر افشان در چاپ دو بعدی هستند، در چاپ سه بعدی به عنوان تکنولوژی جهش چسب شناخته می شوند.

رایج ترین این تکنولوژی ها، روش FDM است که در آن مواد اولیه از جنس پلاستیک ABS و یا PLA به صورت رشته ای از طریق نازل دستگاه عبور کرده و پس از گرم شدن عمل لایه سازی را انجام می دهد از آنجا که چاپ سه بعدی امکان ساخت مستقیم و دقیق قطعات را فراهم می کند می توان با این تکنولوژی اشیاء پیچیده و با قابلیت های بسیار بالا را بدون نیاز به مونتاژ و در کمترین زمان تولید کرد.

با این حال یکی از مهمترین نکات اساسی تولیدی موفق با این دستگاه، طراحی بسیار دقیق نمونه ها می باشد و غیر از این عملیات مهم، آماده سازی فایل و همچنین تبدیل آن می تواند پیچیده و زمان بر باشد به ویژه برای قطعاتی که در طول فرآیند ساخت بسیار پیچیده هستند. 

کاربرد پرینتر سه بعدی چیست؟

از پرینترهای سه بعدی در هر صنف و صنعتی می توان استفاده نمود که از بین آنها می توان به صنایع معماری، خودرو سازی، هوا و فضا، پزشکی و نظامی و صنعت لوازم خانگی و غیره اشاره نمود. هیچگونه محدودیتی در استفاده از این دستگاه ها در صنایع مختلف وجود ندارد و هر کاربری می تواند با توجه به نیاز خود از آنها استفاده نماید.

مواد یا متریال پرینت سه بعدی چیست؟

ما از پرینترهای سه بعدی FDM استفاده میکنیم و قطعاتی که توسط این پرینتر تولید می شود همگی از جنس پلاستیک می باشند.

چندین نوع فیلامنت یا متریال پلاستیک برای این سری پرینترهای سه بعدی موجود است که رایج ترین آنها فیلامنت PLA و فیلامنت ABS است که بسته به کاربری قطعه پرینت انتخاب می شوند.

قطعات تولیدی توسط پرینترهای FDM با داشتن دقت بالا ،پایین ترین قیمت را نسبت به پرینتر های SLS و DLP دارد و مناسب برای استفاده عموم هستند.

حداکثر ابعادی که میشود پرینت سه بعدی کرد چقدر است؟

حداکثر ابعاد قابل پرینت به اندازه صفحه ساخت  ۳۵*۳۵ سانتیمتر و ارتفاع ۴۵ سانتیمتر است و در صورتی که مدل بزرگتر از صفحه ساخت دستگاه باشد مدل به صورت چند تکه پرینت شده و سپس قطعات بصورت پازل به همدیگر متصل می شوند.

چه چیزهایی می توان با پرینتر سه بعدی پرینت نمود؟

هر چیزی را که که بتوان تبدیل به مدل سه بعدی کامپیوتری نمود را می توان با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی تولید و استفاده نمود. بطور کلی این نوع دستگاه ها دستگاه های عمومی می باشند و هر کاربر با توجه به نیاز خود می تواند از آن بهره ببرد.

 

آیا قطعات در پرینترهای سه بعدی بصورت توپر و کامل پرینت می گردد؟

در تمامی پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM امکات تنظیم درصد پرشوندگی توسط کاربر وجود دارد و می توان جهت صرفه جویی در مصرف فیلامنت و زمان پرینت نمونه ها را بصورت نیمه پر پرینت نمود. همچنین می توان نمونه ها را بصورت کاملاً توخالی پرینت نموده و داخل آن را با مواد پر کننده مانند کچ، فوم، رزین و غیره پر نمود.

آیا می توان جهت کاهش هزینه ها سرعت پرینت سه بعدی را افزایش داد؟

بطور کلی می توان گفت که سرعت پرینت تاثیر بسزایی در کیفیت نمونه پرینت سه بعدی شده دارد و با افزایش سرعت کیفیت پرینت کاهش می یابد. سرعت تمامی پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM در محدوده ۵۰ الی ۱۲۰ میلیمتر بر ثانیه است و کاربر می تواند بر اساس نیاز خود آن را تنظیم نماید.

معنی دقت در پرینترهای سه بعدی چیست؟

بطور کلی دو نوع دقت در پرینترهای سه بعدی وجود دارد که عبارتند از دقت لایه های پرینت و دقت حرکتی دستگاه. منظور از دقت لایه های پرینت آن است که پرینتر سه بعدی تا چه حد می تواند لایه های مدل را ظریف تر و نازکتر پرینت نماید که این مقدار برای اکثر پرینترهای سه بعدی در حدود ۱۰۰ میکرون است. منظور از دقت حرکتی آن است که پرینتر سه بعدی دارای چه مقدار دقت حرکتی در دو راستای طول و عرض می باشد و می توان گفت که این دقت اهمیت بیشتری نسبت به دقت لایه ای دارد.

 

آیا با پرینتر سه بعدی می توان مدل چند رنگ پرینت نمود؟

در پرینترهای سه بعدی می توان مدل را در راستای ارتفاع مدل چند رنگ پرینت نمود و این کار می تواند بصورت دستی و یا نرم افزاری انجام گیرد.ولی ریسک خرابی قطعه در هنگام پرینت بالا می رود و بالطبع هزینه پرینت نیز افزایش پیدا می کند.

سخت ترین نوع فیلامنت پرینترهای سه بعدی کدام فیلامنت است ؟

در بین فیلامنتهای متداول پرینترهای ۳ بعدی، فیلامنت PLA بیشترین سختی را دارد و بعد از آن فیلامنت POM دارای بیشترین سختی است و چنانچه سختی و استحکام بسیار بالایی نیاز باشد می بایست از فیلامنتهای کامپوزیت (کربن و یا کولار) استفاده گردد که این نوع فیلامنتها به دلیل خاص بودن آنها قیمت بسیار بالایی دارند.

پرینت سه بعدی چیست

 

 

تماس با ما

 

 

 

 

 

 


Leave a Reply