آبکاری پلاستیک قطعات پرینت سه بعدی

آبکاری پلاستیک قطعات پرینت سه بعدی

آبکاری پلاستیک قطعات پرینت سه بعدی

پوشاندن سطوح پرینت شده با لایه نازکی از مس، نیکل و غیره باعث تغییر مشخصات مکانیکی، شیمیایی و الکتریکی قطعات می گردد و همچنین باعث می گردد تا سطوح قطعات پرینت شده صاف و صیقلی دیده شوند. با استفاده از این روش می توانید قطعات بسیار زیبا و صیقلی تولید نمائید. در شکل زیر نمونه ای از قطعات پرینت شده که آبکاری شده اند نشان داده شده است.

آبکاری پلاستیک قطعات پرینت سه بعدی

در این قسمت به بررسی و نحوه انجام این پروسه پرداخته شده است.
جهت شروع به کار نمونه پرینت شده را انتخاب نمائید. نمونه انتخاب شده در این قسمت با استفاده از مواد ABS پرینت شده است. همانطور که مشاهده می نمائید لایه¬های پرینت به راحتی قابل مشاهده می باشند. در آبکاری از جریان الکتریسیته جهت حل کردن یونهای مثبت فلز استفاده می شود و این یونهای مثبت یک لایه نازکی از فلز روی الکترود منفی که همان قطعه مورد نظر می باشد تشکیل می دهند. این بدان معنی است که جهت آبکاری قطعات نیازمند انتقال الکتریسیته از بین قطعه پرینت شده می باشد. جهت این کار، یک سیم مسی را می بایست به قطعه مورد نظر وصل نمائیم تا این قطعه نقش کاتود را بازی نماید.

جهت ایجاد یک سطح رسانا روی قطعه مورد نظر می توانید می توانید از پودر گرافیت استفاده نمائید. پودر گرافیت پودری ارزان قیمت بوده و به راحتی در بازار قابل تهیه می باشد. پودر گرافیت را در یک ظرف که متناسب با اندازه قطعه پرینت شده می باشد بریزید. از آنجایی که حلال استون مواد ABS و حلال PLA مواد PLA را در خود حل می کند می توانید از این حلال ها جهت ایجاد یک سطح رسانا استفاده نمائید. مقداری از استون و یا حلال PLA جهت مواد PLA را در داخل ظرف ریخته و آن را هم بزنید تا با پودر گرافیت مخلوط گردد. سپس با استفاده از یک قلم مو مخلوط ایجاد شده را روی سطح قطعه پرینت شده اعمال نمائید. این کار را چندین بار تکرار نمائید تا سطح قطعه پرینت شده بطور کامل با گرافیت پوشانده شود. سپس سر سیمی که به قطعه پرینت شده وصل می باشد را به قطب منفی منبع تغذیه وصل نمائید. بدین ترتیب قطعه مورد نظر همانند کاتود عمل خواهد کرد. از یک میله مسی به عنوان آنود استفاده کرده و آن را به قطب مثبت منبع تغذیه وصل نمائید.

آبکاری پلاستیک قطعات پرینت سه بعدی

همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است آنود و کاتود می بایست در محلول سولفات مس قرار داده شوند.محلول سولفات مس به راحتی در بازار قابل تهیه می باشد و نمونه ای از این محلول در شکل زیر نشان داده شده است. از آنجایی که گرافیت مقاومت الکتریکی بالاتری نسبت رساناهایی مانند مس دارد می توانید به راحتی حل شدن قطب آنود و یا همان مس را مشاهده نمائید. بعد از ۴ ساعت سطح قطعه پرینت شده بطور کامل با لایه ای از مس پوشانده خواهد شد. چنانچه بخواهید ضخامت لایه مس روی قطعه مورد نظر ضخیمتر باشد می¬توانید زمان آبکاری را از ۴ ساعت بیشتر نمائید یا بر عکس.

با استفاده از یک برس آهنی می توانید سطح آبکاری شده را پولیش کرده و جلا دهید. در نهایت سطح بسیار زیبایی مطابق شکل زیر خواهید داشت. چنانچه از محلول نقره به جای محلول سولفات مس و بجای آنود مسی از آنود نقره ای استفاده نمائید سطح قطعه پرینت شده نقره ای خواهد بود.

آبکاری پلاستیک قطعات پرینت سه بعدی
توصیه مرکز خدمات پرینت سه بعدی اسپادان پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی با استفاده از یکی از روشهای ذکر شده در مطلب پرداخت کاری سطوح پرینت سه بعدی می باشد،سپس آبکاری قطعه را به متخصصین آبکاری پلاستیک بسپارید تا این کار را با کیفیت هر چه بهتر انجام دهند.
روش ذکر شده در بالا روشی نسبتا سخت می باشد و فراهم نمودن ابزار و وسایل مورد نیاز برای قطعات کم توجیح اقتصادی ندارد.

شما با جستجو کردن خدمات آبکاری پلاستیک در اینترنت می توانید نزدیکترین مرکز آبکاری پلاستیک به خودتان را پیدا کنید.

اگر مطالب فوق برای شما مفید بود در صورت تمایل از طریق لینک زیر در گوگل به ما
امتیاز ۵ ستاره دهید

منبع مطلب


Leave a Reply